fredag den 14. november 2014

Syndige, fyldte vandbakkelser







Da jeg arbejdede i Bilka for nogle år siden, fik jeg øjnene op for hvor lækkert vandbakkelse faktisk er - og når vi en sjælden gang imellem havde Marieboller, så MÅTTE jeg bare have en.
Jeg har aldrig lavet det selv, for jeg har altid troet at det var rigtig svært at lave. I onsdags i skolen sad jeg og savlede over nogle vandbakkelser sammen med en veninde, og vi besluttede os så for at lave dem i går. Vi var begge overraskede over, hvor nemt det faktisk var at lave og nu er der jo ingen undskyldning for IKKE at lave en hjemmelavet kagekone af vandbakkelse næste gang jeg har fødselsdag. 

Jeg havde ikke mit gode kamera med, så billederne er bare taget med min iPhone og så gjort lidt pæne.

12 små vandbakkelser
Det skal du bruge:
2 dl vand
80 g margarine
100 g mel
2-3 æg

Kagecreme
Flødeskum
Marmelade
Flormelis


Sådan gør du:
Brug vand og margarine i kog i en gryde (margarinen skal smelte i vandet). Hæld melet i og rør godt rundt til alt melet er absorberes og dejen skinder. Lad den køle lidt af og tilsæt derefter æggene ét af gangen - rør godt rundt mellem hvert æg. Dejen skal være fast nok til at den ikke flyder ud og vi brugte kun 2 æg.

Tænd for ovnen på 200 grader.
Hæld dejen i en sprøjtepose med tyl og sprøjt små toppe på en beklædt bageplade. Alternativt kan du bruge en frysepose som sprøjtepose eller evt. to skeer, hvis du går efter det mere rustikke look. Sæt vandbakkelserne i ovnen i 20-30 minutter og husk at du IKKE må åbne for ovnen de første 15 minutter!!!

For at tjekke om vandbakkelserne er nok, kan du tage en ud af ovnen. Hvis den falder sammen, så er de ikke bagt helt igennem - men hvis den står fint, så er de færdige. Når du har taget vandbakkelserne ud af ovnen, skal du skynde dig at klippe et lille hul i siden. Så skabes der ikke kondens inden i vandbakkelserne (de er nemlig hule) og de bliver sprøde i stedet for bløde. Lad dem køle af inden fyldet puttes i.

Fyldet kan puttes i på to måder: man kan hælde det i en sprøjtepose med spids tyl og sprøjte det ind fra bunden ELLER man kan skære vandbakkelserne over og på den måde lave Marieboller. Slut af med at sigte lidt flormelis hen over eller pynt med lidt glasur og krymmel.

TIP: De fyldte vandbakkelser kan også fryses og senere bruges som iskager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar