fredag den 20. juni 2014

Vegansk sushi med marineret tofu og spicy mayo








Da jeg første gang hørte om mayonnaise i sushi, var jeg meget skeptisk. Jeg forbinder sushi som noget frisk og let, og mayonnaise som noget tungt og fedt - så de var hinandens modsætninger. Men det fungerer altså alligevel godt sammen, på en eller anden mærkelig måde. Mayonnaisen tynger slet ikke det friske, så det føles stadig som om at man spiser sushi.
For et år siden prøvede jeg at lave mayonnaise første gang. Det var ikke ligefrem en succes. Konsistensen blev som den skulle være, men det smagte alt for meget af olie. Jeg har ikke turde give mig i kast med det siden, men så faldt jeg over en opskrift på en spicy mayo, som oven i købet var vegansk. Den virkede nem at lave, så jeg prøvede og resultatet var helt som det skulle være. Der er jo ikke æg i, så de knuste hørfrø fungerer som bindemiddel. Man kan også prøve med hele hørfrø, men jeg tror ikke det giver samme resultat - når jeg laver hørfrø-æg, giver de knuste hørfrø også et meget bedre resultat end de hele.

Og så er der tofuen. Det har jeg aldrig rigtig tudet købe, for hvad skulle jeg bruge det til og hvad skulle jeg gøre for at give det smag? Jeg søgte gode råd i en vegansk mad-gruppe på Facebook (Tjek den ud her) og fik at vide, at en tofu er meget vandet og derfor skal drænes så meget som muligt, inden den kan suge en marinade til sig - og at den desuden skulle steges INDEN marineringen. Det synes jeg lød lidt mærkeligt, men jeg prøvede alligevel - det skulle vist være for at trække endnu mere væske ud. Næste gang tror jeg dog at jeg vil nøjes med at stege EFTER marinering og så se, hvordan det ender, for jeg synes ikke at smagen var trukket vildt meget ind.

Ja ja, eksperimenter er der jo nok af i det lille køkken.


Det skal du bruge:
Marineret tofu
Fast tofu - jeg brugte den fra Urtekram
Sød chilisauce
Olie
Salt og peber

Spicy mayo
1 dl soyamælk uden smag
1,5 spsk knust hørfrø eller HUSK
2 tsk sukker
2 tsk dijonsennep
1/4 tsk røget paprika
1/2 Sambal Oelek eller anden stærk chilisauce
1 spsk hvidvinseddikke
1 spsk citronsaft
Raps- eller solsikkeolie

Sushiris
Nori-tang
Grøntsager i stave


Sådan gør du:
Kog risene efter anvisningen på pakken og lad dem køle ned. På de fleste pakker står der at der skal risvinseddikke i de færdigkogte ris, men det er ikke nødvendigt - de klistrer fint uden.

Marineret tofu
Skær tofuen i mindre stykker og tør det godt i køkkenrulle. Steg det enten i lidt olie med salt og peber eller læg det i en pose med chilisaucen med det samme. Lad det trække i køleskabet i flere timer. Steg det nu på panden til tofuen er sprød - hvis du stegte det inden marineringen, så skal det ikke have så lang tid.

Spicy mayo
Bland soyamælk og hørfrø sammen og blend det godt i ca. 1 minut - du kan med fordel bruge en stavblender. Bland sukker, sennep, paprika og chili i og blend det til det er godt blandet. Tilsæt eddikke og citronsaft og blend det i 30-60 sekunder, til det er blevet homogent. Olien tilsættes 2 spsk ad gangen og der blendes i mindst 30 sekunder mellem hver tilsætning. Lad det gerne stå et par sekunder inden du tilsætter det næste, så mayonnaisen lige når at sætte sig lidt og du kan se, om der skal mere olie i. Når konsistensen er blevet som den skal være (jeg tror jeg brugte omkring 1 dl), smages til med salt, paprika og chili. Dæk skålen til med film og stil det i køleskabet et par timer, så mayo'en kan sætte sig inden servering.

Samling af sushi
Pres lidt sushiris på et stykke tang, med undtagelse af de sidste 2-3 centimeter, hvor rullen skal lukkes. Husk at fugte dine fingre, så risen ikke klistrer fast! Smør et lag mayo ud på risen, læg et par grøntsagsstave og tofu på og rul det stramt sammen. Fugt tangen ved lukningen, så den "limes" og fugt også gerne rullen hele vejen rundt, så tangen bliver blød. Når du skal skære rullen i skiver er det ligeledes vigtigt at skylle kniven med koldt vand af og til, så risene ikke klistrer fast til den.

Server med soya og evt. lidt af det mayo der er tilovers.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar