tirsdag den 13. maj 2014

Portobello Pizza







Jeg er flittig bruger af hjemmesiden Pinterest, hvor man kan finde inspiration til alverdens ting og sager - blandt andet mad. For et godt stykke tid siden så jeg et billede med en portobellosvamp, som var brugt som en form for pizzabund. Nu havde jeg tilfældigvis lidt tomatsauce i fryseren, så det måtte jeg da også lige prøve. Succes!

Portobello er egentlig bare en lidt forvokset champignon, den er cirka på størrelse med en håndflade. Den er rigtig god som en sund pizzabund, for den indeholder kun 25 kalorier pr. 100 gram! Ikke nok med det, så indeholder den også de gode stoffer Selen og Niacin. Da jeg var på højskole brugte vi stegte portobellosvampe som burgerboller og det var faktisk også rigtig lækkert. De er nemlig meget kødfulde og skulle også være gode i vegetariske gryderetter.


4 personer
Det skal du bruge:
1 fed hvidløg
1 dåse hakkede tomater
1 pakke portobellosvampe (4 stk)
4 forårsløg
Lidt revet ost


Sådan gør du:
Hak hvidløget fint og steg det i lidt olie på en pande. Det skal ikke tage alt for meget. Hæld tomaterne på og lad det simre til det meste væske er væk - eller til konsistensen er som du ønsker.
Tænd for ovnen på 200 grader.
Vask svampene og fjern stilkene. Læg dem i et fad med bunden i vejret. Kom lidt tomatsauce på, skiveskårede forårsløg og lidt revet ost. Smid dem i ovnen i ca. 10 minutter.

1 kommentar:

  1. Ostefyldte svampe er bare det bedste, især med løg, bacon, chili og mozzarella.

    - Anne

    SvarSlet