lørdag den 10. maj 2014

Hvedeknopper uden æg






Normalt er jeg ikke den store fan af hvidt brød, men én gang om året er der en undtagelse: Store Bededag! Jeg er vild med at man lige kan ane kardemommen - måske fordi jeg forbinder kardemomme med jul og jeg elsker jul! Jeg kører simpelthen hvederne ind én efter én.
Jeg køber ikke selv æg, men det er ikke den helt store udfordring at bage brød uden æg. Det er faktisk kun når man bager brød selv, at man kommer æg i - både lokale bagere, større bagerier og industribagerier bruger ikke æg i deres brød.


16  hveder
Det skal du bruge:
50 g gær
5 dl lunkent vand
2 tsk salt
4 spsk sukker
4 tsk kardemomme
200 g blødt margarine
1 kg hvedemel


Sådan gør du:
Opløs gøren i vandet og lad det stå lidt. Bland salt, sukker og kardemomme godt sammen med melet. Smuldr margarinen heri og bland det godt. Hæld vandet i og rør godt rundt. Ælt godt og grundigt til dejen er blød og smidig. Dæk til med et fugtigt viskestykke og stil til hævning et lunt sted i 45 minutter.

Tænd for ovnen på 200 grader.
Slå dejen ned og form den til 16 boller. Læg dem tæt i en beklædt bradepande med høje sider, så de får den rigtige form. Varm en gryde med vand op til vandet begynder at fordampe, men uden at det koger. Sæt bradepanden på gryden og lad hvederne efterhæve på denne måde i 15 minutter - det skulle gøre dem ekstra luftige.
Pensl evt. hvederne med lidt vand og smid dem i ovnen i 15-20 minutter til de er let gyldne. Nyd dem lune eller ristede med lidt hjemmelavet marmelade - fx denne lækre hindbær-rabarber marmelade!


TIP: Hvis du gerne vil have helt almindelige boller, kan du bare udelade kardemommen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar