tirsdag den 15. april 2014

Ramsløgspesto II






Hele skovbunden i Riisskov er fuldstændig dækket af ramsløg og det har jeg selvfølgelig udnyttet. Jeg har fået lavet en kæmpe portion ramsløgspesto og også en god omgang ramsløgssalt. Alt pestoen røg i fryseren inden jeg nåede at få taget et kønt billede, så jeg tillader mig at bruge det gamle billede. Jeg lagde nemlig også en opskrift på ramsløgspesto ud sidste år, men nu har jeg forbedret den lidt - se den gamle opskrift lige her.
Det her er en af de situationer, hvor det er lidt frustrerende at have en minihakker og ikke en rigtig blender, for jeg har ikke plads til så meget ad gangen i minihakkeren. Men jeg regner med at købe en hen over sommeren og lige nu har jeg kig på en Kenwood FPM264 Foodprocessor, der faktisk er en foodprocessor og blender i én - og så er den oven i købet rigtig pæn!


En stor portion pesto
Det skal du bruge:
400 g ramsløg
1 dl olivenolie af god kvalitet
1 citron, saft og skal heraf
150 g mandler
2 tsk honning
1 potte persille
Salt og peber


Sådan gør du:
Skyl ramsløgene meget grundigt og tør dem i et rent viskestykke. Smid dem i blenderen sammen med olien, citronsaften, citronskallen, mandlerne og honningen. Blend til konsistensen er glat - mandlerne må evt. gerne være lidt grove, jeg hakkede dem faktisk for sig selv og blandede i til sidst. Smag på pestoen, hvis smagen af ramsløg er alt for kraftig, kan du tilføje lidt persille. Smag til med salt og peber og evt. lidt mere honning.

TIP: Pestoen kan fryses, så udnyt at det bugner med ramsløg og lav en stor portion!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar