mandag den 31. marts 2014

Middelhavspasta





Normalt er jeg ikke glad for pasta, medmindre der er masser af linsesovs til (Dette er min favorit) eller hvis det er i en ekstraordinær pastasalat. Ellers er jeg faktisk meget mere til kartofler, bulgur eller quinoa, både som tilbehør og implementeret i retten. Men her fungerer det rigtig godt, fordi pastaen ikke spiller en alt for stor rolle i retten. Selvom der er pasta i, så er det stadig de lækre grøntsager, der dominerer - og det kan jeg rigtig godt lide! Jeg kunne forestille mig at jeg kommer til at lave denne ret en del til sommer, for jeg tror den er rigtig lækker til en varm sommeraften med et glas koldt hvidvin.

Det er min sidste dag med Mad Med Medfølelse og jeg synes det er gået rigtig godt. Jeg har levet helt vegansk herhjemme, men jeg er kommet til at snyde lidt når jeg har været ude - fx spiste jeg lidt mælkechokolade til et personalemøde og jeg spiste et stykke kage da en fra min klasse havde kage med i skole. Men så synes jeg heller ikke det er værre, når jeg ellers har holdt det rigtig flot. Jeg synes det har været rigtig spændende at prøve, men det er ikke noget jeg vil fortsætte med. Nok mest fordi jeg bare gerne vil kunne spise lidt ost, hvis jeg har lyst til det eller købe et lille bæger yoghurt til togturen. Men mest af alt er det nok fordi det godt kan være, at jeg har nemt nok ved at leve på den her måde - men det har andre ikke og det vil kræve rigtig meget af dem hvis de skal tage hensyn til mig.

4 personer
Det skal du bruge:
3 peberfrugter (eller snackpeberfrugter)
175 g pasta + 1 dl af kogevandet
2 fed hvidløg
500 g spinat
250 g cherrytomater, skåret i halve
150 g sorte oliven, skåret i halve
1,5 tsk citronskal
2 tsk tørret oregano (eller 1 spsk frisk, hakket)
Friskkværnet peber


Sådan gør du:
Varm en pande godt op og smid peberfrugterne på. De skal brændes på alle sider - og ja, det betyder at skalle skal blive helt sort. De behøver ikke blive sorte over det hele, men de skal i hvert fald steges godt igennem, så skindet er nemmere at pille af bagefter. Du kan også gøre det direkte på gasblusset!
Når peberfrugterne er brændt godt på, skæres de over og skindet pilles af. Skær dem i strimler og stil dem til side. De bliver dejlig søde af at blive brændt og det er virkelig lækkert i salater, ratatouille og pastaretter.

Kog pastaen al dente.
Varm lidt olie godt op på en pande. Hak hvidløget og svits det i olien. Det må gerne tage lidt farve og blive gyldent, men det må ikke brænde på! Tilsæt de strimlede peberfrugter og lad det stege endnu et par minutter. Tilsæt nu spinat (hak det evt. groft), tomater, oliven, citronskal, oregano og peber. Lad det stege til tomaterne bliver bløde og spinaten falder sammen. Tilsæt pastaen og kogevandet og lad det stege videre (gerne med låg, hvis du har låg til din stegepande) i 5-7 minutter, til vandet er kogt væk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar