mandag den 17. februar 2014

Hjemmelavede tortillapandekager





I går var en meget speciel dag. Det var nemlig min 1-års dag som vegetar! Det var helt uvirkeligt, for et eller andet sted troede jeg ikke at jeg ville kunne holde det så lang tid. Men jeg er stadig rigtig glad for det og nu kommer den næste store udfordring i marts, hvor jeg skal leve en hel måned som veganer i forbindelse med Marts Med Medfølelse. Dét bliver hårdt, men uden tvivl også rigtig spændende!

Noget af det jeg nok spiser allermest af er tortillas med grøntsager. Det er så dejlig nemt hvis jeg lige har nogle grøntsagsrester liggende eller til de travle aftner, hvor jeg bare lige kan tage nogle wokgrøntsager op og stege på panden. Men jeg er begyndt at blive lidt træt af købe-tortillas, for jeg synes tit de kan blive lidt for pap-agtige. Der er ikke så meget smag og fyld i dem, så jeg ville prøve at lave dem selv. Og det fungerede faktisk rigtig godt! Jeg er stadig ved at lære teknikken, for jeg har fundet ud af at de blive helt stive hvis panden er for varm og det dur heller ikke hvis der er for meget olie i dejen. Det kræver lidt øvelse, men så er jeg også ved at være der!

Jeg plejer at rulle dejen ud og skære den i cirkler, der passer til panden. Og så foretrækker jeg at bruge hvedemel, men fuldkornsmel kan også sagtens bruges.

~8 tortillas
Det skal du bruge:
6 dl mel
2/3 dl smagsneutral olie
1 tsk salt
2 dl varmt vand


Sådan gør du:
Bland alle ingredienser til det formes til en kugle - jeg plejer godt at kunne røre det sammen med en ske, men måske er du nødt til at bruge hænderne for at fjerne evt. klumper. Dæk det med husholdningsfilm og lad det hvile i 30 minutter.
Rul dejen ud i 8 cirkler (eller hvor mange du nu kan få ud af det), der passer ned i din pande. Jeg synes det fungerer bedst når dejen er så tynd, at man nærmest kan se igennem den.
Varm en pande godt op (uden olie!) og smid en tortilla på. Den bobler godt op, men det er meningen - de forsvinder når tortillaen køler ned. Vend den når den begynder at få brune/sorte pletter, det tager ikke mere end et halvt minut.
Som nævnt ovenover, så er min erfaring at tortillaerne bliver helt stive, hvis panden er alt for varm. Så sørg for skrue lidt ned når den er varmet godt op.
Nyd med dit yndlingsfyld!

1 kommentar: