søndag den 8. december 2013

Pasta med bagt tomatsauce




Nogle siger, at den mest simple mad som regel også er den bedste. Det ved jeg nu ikke, men det her er en af de lækreste tomatsaucer jeg har smagt og den er SÅ nem at lave!

Jeg beklager den dårlige kvalitet af billederne, det skulle lige gå lidt hurtigt med at få dem taget. Jeg tager nok nogle nye en anden dag!

2 personer
Det skal du bruge:
125 g pasta (jeg ville foretrække frisk pasta)
400 g cherrytomater
2 rødløg
1 hvidløg (ja, et helt hvidløg!)
1 spsk balsamico
2 spsk olivenolie
Parmesanost
Basilikumblade


Sådan gør du:
Kog pastaen i en gryde.
Tænd for ovnen på 200 grader.
Skær cherrytomaterne i halve og læg dem i et ovnfast fad med den skårne side opad. Skær løgene i halve, skær de yderste milimeter af enden med "hår" af og pil dem. Skær dem i både og læg dem og i fadet - enden med "hår" samler løget og forhindrer det i at falde fra hinanden. Skær toppen af hvidløget og smid det ligeledes i fadet. Hæld olie og balsamico hen over ed lidt friskkværnet salt og peber. Ryst fadet godt og smid det i ovnen. Jeg kan faktisk ikke huske, hvor længe jeg gav dem, måske omkring 15 minutter. Tomaterne må gerne begynde at blive lidt mørke på toppen, men de skal ikke være mørke hele vejen igennem.

Hæld vandet fra pastaen og gem en lille smule af det.
Tag tomaeterne ud af ovnen og pres på hvidløget, så selve hvidløgsfeddene bliver presset ud. Når man bager hvidløg bliver de helt bløde og søde. Mos det hele med en gaffel og tilsæt lidt af pastavandet. Bland det godt sammen med pastaen og server med lidt frisk parmesan og basilikumblade på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar