mandag den 23. december 2013

Osso Bucco




Da jeg fortalte folk rundt omkring mig, at jeg ville lave vegansk osso bucco, blev jeg angrebet fra alle sider. For der SKAL altså være kød/marv i osso bucco, det betyder jo praktisk talt "knoglens hul". For MIG er det her osso bucco, ligesom jeg også stadig kalder min pastasauce for kødsovs, mine ris-deller for frikadeller og mine bønne-bøffer for bøffer. Men sådan er det jo nok bare, det er svært at få folk til at tænke ud af boksen og tænke, hvordan man kan erstatte kød i en verden, hvor det er hvad hele måltidet handler om. Men jeg tror (og håber) ikke at der går mange år, før folk bliver nødt til det.

4 personer
Det skal du bruge:
225 g perleløg (friske eller syltede)
3 store gulerødder
1 spsk karry
2,5 dl rødvin
4 dl grøntsagsbouillon
1 dl persille
2 tsk friskpresset citronsaft
1 spsk olie

Serveres med kartoffelmos


Sådan gør du:
Tænd for ovnen på 175 grader.
Hvis du bruger friske perleløg, skal de lige koges i 1 minut i lidt vand, hvorefter de skrælles.
Varm en gryde eller ovnfast pande op med lidt olie. Skær gulerødderne i passende stykker og steg dem i olien med lidt salt og peber. Steg ved middel varme i ca. 5 minutter på hver side. Tilsæt perleløg og karry og steg videre i 1 minut. Tilsæt vin og lad det simre i yderligere 3 minutter. Tilsæt nu bouillon og kog det op. Hæld det over i et ovnfast fad eller lad det blive i den ovnfaste stegepande og smid det i ovnen i ca. 75 minutter. Vend gulerødderne jævnligt, så de bliver godt møre. Smag sovsen til med salt og peber.
Rør persille, citronsaft og olie sammen til en dressing i en lille skål. Server osso bucco'en med kartoffelmos og lidt dressing på toppen. Buon appetito!

1 kommentar:

  1. Jeg spiser selv kød, og personligt har jeg ikke svært ved at tænke ud af boksen ift. erstatninger af kød! Så det synes jeg er meget generaliserende at sige :) Derudover så er en osso bucco kød/marv, og er det ikke tilført dette, er det jo faktisk ikke en "rigtig" osso bucco. Ikke at jeg ikke kan forstå, at man ikke kan lave en kødret uden kød, men så er det bare forkert at kalde en kødsovs for kødsovs, når der ikke er kød i. Dette er ikke en hån mod dig, men mere mod mange, som kalder noget for noget det ikke er. Fx med læder. Falsk læder, rigitg læder. Der findes ikke falsk læder, for så er det jo ikke læder :) God aften! Og synes det er sejt af dig at have været vegetar i så lang tid.

    Hilsen pigen med måske verdens største madhjerte ;)

    SvarSlet