mandag den 11. november 2013

Nuddelsalat med sød balsamico-dressing





Denne uges opskrift til Meatless Monday er den lækreste nuddelsalat. De forskellige grøntsager komplementerer hinanden rigtig godt og dressingen giver lige det sidste. Til at starte med var jeg egentlig ikke meget for at putte appelsin i, men det passer rigtig godt ind.
Og hvis der er nogen der sidder og tænker, at mine nudler ser lidt mærkelige ud, så er der en ganske god forklaring på det. Det er nemlig grøntsagsnudler, som jeg tilfældigvis fandt ved en kinesisk købmand. Dem var jeg nødt til at prøve (fremfor de traditionelle ægnudler), men det er sidste gang jeg køber dem. I hvert fald lige dén hér slags. Da jeg skulle koge dem til salaten og står og venter på at vandet koger (det tager da egentlig pænt lang tid!), nærlæser jeg lige etiketten og finder ud af, at nudlerne indeholder E-numrene E102 og E110, der kan have en negativ effect på aktivitetsniveau og opmærksomhed ved børn. Jeg har forståelse for, at der skal være en eller anden form for konservering i produktet, men sådan noget her kan jeg simpelthen ikke støtte. Så de nudler vil jeg gå udenom i fremtiden og se, hvad jeg ellers kan få - for de smager nu egentlig udmærket :o)

4 personer (som tilbehør)
Det skal du bruge:
180 g nudler (tør vægt)
1 dl solsikkekerner
1 dl friske basilikumblade
1 dl soltørrede tomater
1 avocado i tern
2 appelsiner i tern
2 dl frisk spinat, grofthakket
1 rødløg, hakket

4 spsk god olie (fx olivenolie)
1 1/2 spsk balsamico
1 tsk honning


Sådan gør du:
Kog nudlerne, skyl dem i koldt vand og lad dem køle af.

Rist solsikkekernerne på en pande (hold godt øje, så de ikke brænder på!) og lad dem køle af. Blend de afkølede solsikkekerne med basilikumbladene, til det bliver til krummer. Det er ikke meningen at det skal blive til decideret pesto, så du skal ikke hælde olie i.
Bland krummerne sammen med nudlerne og grøntsagerne.

Pisk olie, balsamico og honning sammen til en dressing og hæld det over salaten lige inden servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar