mandag den 18. november 2013

Grøntsagscrumle





Det skal ikke være nogen hemmelighed, at julen fylder rigtig meget i mine tanker lige for tiden. For hvad skal jeg spise, når jeg ikke vil spise and og flæskesteg? Skal jeg bare have kartofler, menuchips og rødkål?
Nej, jeg vil også gerne spise godt, nu når det er jul. Noget af det jeg vil lave juleaften, er en grøntsagscrumble. Den smager helt fantastisk og vil sikkert kun blive bedre, hvis man laver en sovs ud af kogevandet. Udover crumblen vil jeg også afprøve nogle andre ting i løbet af december - jeg skal nok vende tilbage med resultatet!

6-8 personer
Det skal du bruge:
1,2 kg grøntsager - jeg har brugt kartofler, gulerødder, pastinakker og porrer
1 bouillonterning
Timiankviste
1 dl hvidvin
3 spsk hvidvinseddike eller æblecidereddike

30 g pinjekerner
125 g mel
75 g havregryn
Blade fra timiankviste
1 tsk salt
1 dl olivenolie


Sådan gør du:
Skær grøntsagerne i mundrette stykker og kog dem i saltet vand med timiankviste og bouillonterningen i 5 minutter, til de kun lige er møre. Hæld vandet fra (gem evt. lidt til sovsen) og vend grøntsagerne med hvidvin og eddike i et ovnfast fad.

Tænd for ovnen på 200 grader.
Bland pinjekerner, mel, havregryn, timianblade, salt og olivenolie. Det skal samles til en dej, men dejen skal ikke være helt fast. Smuldr den hen over grøntsagerne, pynt evt. med lidt flere timiankviste og smid det i ovne i ca. 30 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar