onsdag den 27. november 2013

Cheesecake med mandelbund



Dette indlæg skrev jeg faktisk for over et år siden, men jeg har bare aldrig fået det udgivet. Men NU skal det være, for den her cheesecake er simpelthen bare for lækker!
At lave en cheesecake er et større projekt og du skal i hvert fald regne med, at sætte en hel eftermiddag/aften af til det. Traditionelt laver man cheesecaken sammen med en kiksebund, så jeg var meget skeptisk over for mandelbunden. Men resultatet bliver rigtig godt med en dejlig sprød bund, som også er lidt anderledes end den traditionelle kiksebund, der nemt bliver tør og svær at skære igennem med en ske.

Jeg har også prøvet at lave den uden citron i ostemassen, så jeg fik en cheesecake au naturel. Da ostemassen havde sat sig, hældte jeg en hindbærcoulis (se opskriften HER) med 2 ekstra stykker husblas hen over og stilte den tilbage i køleskabet. Jeg hældte coulisen over efter 2 timer og satte den så kagen tilbage i køleskabet de sidste to timer. Det vigtigste er bare, at ostemassen er forholdsvis fast når man hælder det over, ellers løber det nemlig igennem.

1 cheesecake

Det skal du bruge:
Bund:
70 g mel
100 g smør
50 g sukker
50 g mandler

Fyld:
5 blade husblas
2 æggehvider
80 g sukker
2 dl piskefløde
2 æggeblommer
½ tsk vanillesukker
400 g flødeost naturel
Fintrevet skal af 1 økologisk citron


Sådan gør du:
Tag æg, fløde og ost ud af køleskabet i god tid, så det når at få stuetemperatur inden du går i gang med at lave fyldet.
Tænd for ovnen på 190 grader.
Blend eller hak mandlerne fint og bland dem sammen med resten af ingredienserne til dejen. Tryk den ned i en smurt, sukkerstrøet springform på 22 cm. Bag i ca. 20 minutter - men hold godt øje, så den ikke brænder på. Du kan også bruge en form på 24 cm, men så skal bunden ikke have så lang tid i ovnen. Lad bunden køle helt af (lad den blive i formen) inden ostemassen kommer på.

Læg husblasen i en skål med vand.
Pisk æggehviderne til de er næsten stive, tilsæt halvdelen af sukkeret (40 g) og pisk til de er helt stive.
Pisk æggeblommerne lyse og luftige med resten af sukkeret (40 g) og vanillesukkeret i en anden skål. Pisk ost og citronskal i blommerne.
Pisk fløden til en stiv flødeskum i en trejde skål.
Smelt husblasen med det vand, der hænger ved og lad den køle en anelse af. Pisk den i skålen med osten og blommerne. Vend æggehviderne i og til sidst flødeskummet. Rør godt igennem og fordel herefter ostemassen hen over den afkølede bund. Sørg for at overfladen er nogenlunde glat. Stil kagen i køleskabet i mindst 4 timer og pynt med blåbær eller anden frisk frugt lige inden servering.

2 kommentarer:

  1. Lige meget hvor mange gange, jeg ser billeder af cheesecake, får jeg lyst til et stykke!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne

    Du nævner det med hinbærcoulis, hvilket jeg blev lidt forvirret over. Skal jeg først tilsætte husblas i coulissen når jeg skal til at sætte det på kagen? Eller skal jeg sætte husblassen i coulissen i to timer før, jeg sætter det på kagen?

    Ps: Du skrev lidt vand til coulissen, hvad er lidt sådan ca.?

    SvarSlet