mandag den 23. september 2013

Syltede rødbeder





Syltesæsonen er i dén grad over os og syltningen er en lækker og billig måde, selv at lave nogle af de ting, vi ellers normalt køber. Og det er en god mulighed for, at kunne sætte sit eget præg på ringene. Til de syltede rødbeder har jeg brugt nelliker, peberkorn og laurbærblade, men jeg tror også det kunne være rigtig spændende med citron - det vil jeg i hvert fald prøve næste gang.

1 lille glas
Det skal du bruge:
250 g rødbeder
2 dl vand
2 dl edikke
2 dl sukker
5 peberkorn
3 laurbærblade
3 hele nelikker


Sådan gør du:
Kog rødbederne med skind i 30-45 minutter, til de er godt møre. Hæld vandet fra og hæld iskoldt vand hen over - man kan evt. lægge rødbederne i en skål med isvand. Så skulle skindet være lige til at smutte af, men jeg kunne ikke rigtig få det til at fungere, så jeg skrællede rødbederne i stedet.
Skold et sylteglas med kogende vand, skær rødbederne i skiver og læg dem op i glasset. Kog vand, edikke, sukker og krydderier op til sukkeret er smeltet og hæld det over rødbederne. Luk glasset til og lad rødbederne trække i køleskabet et par dage, inden de spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar