tirsdag den 3. september 2013

Karamelliserede popcorn


I søndags var jeg i biografen med en veninde (Vi behøver vist ikke kommer nærmere ind på, hvilken film vi så......). Vi havde selv taget snacks med og jeg havde lavet karamelliserede popcorn. De er ikke ligesom sukkerpopcorn, her havde jeg lavet en karamelmasse, som jeg havde blandet med popcornene. Min veninde og jeg var enige om, at de her popcorn var bedre end de saltede, som man køber til overpris i biografen og fremover er det nok vores nye film-snack.

2 personer
Det skal du bruge:
4 spsk smagsneutral olie
100 g majskorn (eller færdigpoppede popcorn)

125 g margarine
100 g sukker
2 spsk honning
1 tsk salt


Sådan gør du:
Varm olien godt op i en gryde og hæld majskornene i. Ryst gryden lidt, så de bliver fedtet godt ind. Når kornene begynder at poppe, rystes gryden godt og grundigt, til alle kornene er poppet. Hvis popningen stopper, men der stadig er mange korn tilbage, så sæt gryden tilbage på varmen et øjeblik. Men hold godt øje med, at de poppede popcorn ikke brænder på - hæld dem evt. fra, inden gryden sættes tilbage på varmen. Hæld popcornene op i en skål, der kan tåle varm karamelmasse.

Smelt margarine, sukker, honning og salt i en gryde. Rør godt rundt, til alt sukkeret er smeltet. Lad det småkoge i 5-7 minutter uden omrøring, til det har fået en lækker, lys karamelfarve.
Hæld massen over popcornene og rør godt rundt, så alle popcornene får lidt karamel på sig. Spred dem ud på en beklædt bageplade i så tyndt et lag som muligt og lad dem køle helt af, så de kan brækkes i mindre stykker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar