onsdag den 12. juni 2013

Pizza med ukrudtspesto



Sidst jeg var i Vejle, fik jeg en masse lækre krydderurter med tilbage til Århus. Jeg nåede lige præcis at få brugt dem alle sammen, men det var godt nok også en udfordring! Jeg fik bl.a. lavet denne lækre pizza, hvor jeg lavede en pesto ud af nogle af de resterende krydderurter. Der var dej og pesto til to pizzaer, men jeg er jo kun mig, så jeg blandede resten af pestoen sammen med dejen og lidt ost, og lavede de lækreste boller.

2 pizzaer
Det skal du bruge:
Pizzadej:
10 g gær
1 tsk salt
4 spsk olie
2 dl koldt vand
3-400 g mel

Ukrudtspesto:
30 blade ramsløg
25 blade citronmelisse
5 stilke oregano, bladene herfra
En god håndfuld skvalderkål
Lidt god olie

Derudover:
En bakke cherrytomater
1/4 aubergine
150 g revet ost


Sådan gør du:
Pizzadej:
Rør gær, salt, olie og vand godt sammen, til gæren er opløst. Rør melet i og ælt dejen godt igennem til den er glat og ensartet. Lad den hæve på køkkenbordet i en halv time.
Tænd for ovnen på 250 grader

Ukrudtspesto:
Blend alle ingredienserne og tilsæt olie til pestoen er tilpas olieret.

Smør pestoen på pizzabundene og pynt med halve cherrytomater, skiver af aubergine og revet ost. Bag pizzaerne i ovnen i ca. 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar