tirsdag den 7. maj 2013

Spinatboller


Jeg nåede desværre ikke at få lavet hveder i år, men til gengæld får I opskriften på de lækreste spinatboller. Spinaten gør dem dejlig svampede, men alligevel uden at de bliver for tunge. Jeg tror de vil være rigtig gode med et stykke godt spegepølse (Ja, det må jeg godt sige, selvom jeg er vegetar), men jeg synes nu også de er lækre med hjemmelavet rød pesto - Se opskriften her - eller lidt Philadelphia.

15 store boller
Det skal du bruge:
3 dl mælk
50 g gær
200 g optøet, frossen spinat
250 g hytteost
2 dl solsikkekerner
100 g fuldkortnshvedemel
600 g hvedemel

Lidt mælk til pensling


Sådan gør du:
Rør gær ud i mælken. Hak spinaten groft og rør den i mælken sammen med de øvrige ingredienser. Tilsæt evt. lidt mere hvedemel, hvis dejen stadig er klistret. Ælt godt igennem og stil den tildækket til hævning et lunt sted i 1,5 timer.
Slå dejen godt igennem, evt. med lidt ekstra hvedemel. Form bollerne og læg dem over på en beklædt bageplade. Lad dem efterhæve tildækket i 30 minutter og varm ovnen op til 225 grader.
Pensl bollerne med lidt mælk og bag dem i ca. 20 minutter.


6 kommentarer:

  1. De ser godt nok lækre ud. Har aldrig forsøgt mig med hytteost i, men har det ofte på lager, så det skal jeg da have af prøvet (:

    - Kit

    SvarSlet
  2. Mums! :D
    Tak for opskriften Mie.

    Knus Sara

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Svar
    1. Hej Lone. Det er efterhånden længe siden jeg har lavet dem, men jeg husker ikke at jeg har puttet salt i. Jeg tror dog ikke det kan skade at putte en teskefuld i, da hytteosten jo er meget fersk :)
      Kh Mie

      Slet
  5. Lækre boller. Jeg har puttet 1,5 tsk. salt i og det kan anbefales.
    Første gang havde jeg ingen salt i, og synes de manglede smag.
    Har også erstattet 100 g hvedemedl med durum mel, det kan anbefales.
    Super opskrift ellers :-)
    KH Lone

    SvarSlet