søndag den 14. april 2013

Sprøde fritter



Indrømmet: Jeg er hungover i dag og skal helt klart hygge mig med hjemmelavede fritter i aften! Jeg er en af dem, der foretrækker sprøde fritter og det kan sommetider godt være lidt en kamp for mig, at lave dem perfekte. Men nu har jeg fundet et godt lille tip, det gør det lidt nemmere. Enjoy!

2 personer
Det skal du bruge:
500 g små kartofler
1 løg
4 fed hvidløg
Evt. andre rodfrugter, fx gulerødder, pastinakker og rødbeder.
Dit yndlingskrydderi
Lidt olie


Sådan gør du:
Skrub kartoflerne og skær eventuelle spirer af. Du kan også skrælle dem, men jeg synes nu de er meget lækre med skræl. Skær dem i mundrette stykker og læg dem i en skål med koldt vand i ca. 10 minutter. Skift vandet og gentag et par gange. Det kolde vand trækker stivelsen ud af kartoflerne og gør dem mere sprøde.
Tænd for ovnen på 200 grader.
Skræl løget og skær det i både, skær rodfrugterne i mundrette stykker. Bland dem godt sammen med kartoflerne, olien og krydderiet - jeg er mest til timian. Kværn godt med salt henover. Læg de fede hvidløg over kartoflerne (ja, med skræl) og smid hele herligheden i ovnen i ca. en halv times tid. Hvidløgene kan efterfølgende skrælles og spises, de får en lidt sødere smag af at blive bagt på denne måde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar